9 C
İstanbul
Çarşamba, Haziran 23, 2021
Ana Sayfa Haber YAZAR EROL TOY SONSUZLUKTA

YAZAR EROL TOY SONSUZLUKTA

YAZAR EROL TOY SONSUZLUKTA

Roman, öykü, eleştiri, deneme ve oyun yazarı Erol Toy  (Nüfusta 1 Ekim) 1936, Alaşehir/Manisa doğumlu. Ortaokulu bitirdikten (1951) sonra, İzmir’de çeşitli işlerde çalıştı, sigortacılık ve banka memurluğu yaptı. Çalıştığı bankanın bir şubesine atanarak yerleştiği İstanbul’da bir süre bankacılık işkolunda sendikacılık yaptı. Daha sonra yayımcılığa başladı. YAZKO’nun yönetim kurulu başkanlığını seçildi, bu kuruluşun yayın organı olan Somut (1983-84) dergisini yönetti. Gölge Adam gazetesinde çalıştı (1986).

İlk hikâyesi Çınar dergisinde yayımlanmıştı. Yaşadıklarının Farkında Olamadıklarımız adlı röportajıyla 1962 Ali Naci Karacan Armağanında üçüncülük kazandı. Türkiye’nin tarihsel ve toplumsal gelişme sürecini yansıtmaya çalıştığı romanlarıyla tanındı. Bazı romanlarında belgeselliğe özen gösterdiği dikkat çekti. Vehbi Koç’un hayatından esinlenerek yazdığı İmparator  adlı romanı bu tür çalışmalarına örnek gösterilebilir. Ayrıca deneme, hikâye, oyun ve masallar yazdı.
***
Uzun yıllar banka emekçisi olarak çalışan Erol Toy Bank–İş Sendikası’nın kurucularından ve eski Genel Sekreterlerindendi.          
Erol Toy’un en bilinen romanları iki ciltlik Azap Toprakları ile 1974 yılında yayınlanan ve Koç Holding kurucusu Vehbi Koç’u anlattığı belirtilen İmparator’du.   
Yapıtlarında ekonomik, sosyal ve siyasi sorunlarını anlatan Erol Toy toplumcu- gerçekçi  bir edebiyatçıydı.                   
12 Eylül Darbesinden sonra, yazarların ortak emeğini korumak ve baskı sürecinde düşünce, sanat, kültür alanında yayıncılık yapmak için kurulan  öncü rol oynayan YAZKO’nun(Yazar ve Çevirmenler Yayın Kooperatifi) kurucularından olan Erol Toy YAZKO’nun başkanlığını da yapmıştı. “YAZKO’nun Öyküsü” başlıklı kitabında o yılları anlatan Erol Toy’un kitaplarından bazıları; Acı Para, Kördüğüm, Fareler Cumhuriyeti, Aydınımız, İnsanımız, Devletimiz, üç ciltlik Yitik Ülkü’dür.
ESERLERİ:
ROMANToprak Acıkınca (2 cilt, 1968), Acı Para (1970), Azap Ortakları (2 cilt, 1973), İmparator (1973), Kördüğüm (1974), Son Seçim (1976), Gözbağı (1976), Doruktaki Öfke (1977), Kuzgunlar ve Leşler (1978), Zor Oyun (1978), Kilittaşı (1989), Yitik Ülkü I (1995), Yitik Ülkü II (1995).

MASALAltınsaray (1980).

HİKÂYE: Yenilgi (1967), Iğrıp (uzun hikâye, 1977).

DENEME: Günü Gününe (1981), Aydın ve Çağı (1982), Aydınımız İnsanımız Devletimiz (1982), Atatürk Olmasaydı (1982).

İNCELEME: Türk Gerilla Tarihi (1970).

OYUN (yalnız birincisi basıldı): Pir Sultan Abdal (1970), Parti Pehlivanı (1970), Meddah (1971), İzmir’in İçinde (1973), İpteki (1973).

 

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

ÇOK OKUNANLAR

Savaş yoksulluktur, işsizliktir, açlıktır, yetersiz beslenmedir!

"Savaş yoksulluktur, işsizliktir, açlıktır, yetersiz beslenmedir, bunun sonucu ortaya çıkan hastalıklardır..." *** ERİCH MARİA REMARQUE (123. Doğum gününde saygıyla...)   Almanya'da Hitler faşizminin iktidara gelmesiyle birlikte kitapları meydanlarda...

İkinci Yeni’den Toplumcu Şiire: Kemal Özer’in Şiir Serüveni

İkinci Yeni’den Toplumcu Şiire: Kemal Özer’in Şiir Serüveni  Giriş Cumhuriyetin ilk yıllarında Tük şiiri çeşitli vadilerde gelişimini sürdürürken çeşitli arayışlar içerisinde olan ve bunun sonucu şiirinde...

TYS BASIN AÇIKLAMASI

BASINA VE KAMUOYUNA Ekonomik krizin her gün derinleştiği ülkemizde, tüm halkı ayrıştıran ve çatışma iklimi yaratan bir politika izlendiğini görüyoruz. Devletle içiçe olan bir suç...

“Perspektif olmaksızın bir sanatsal üretimin ortaya çıkarılması düşünülemez”

Halen kurucusu olduğu “Sanat ve Toplum” internet sitesinin editörlüğünü yürüten Sinan Abuzer AKDAĞ ile genel anlamda sanatın sorunları, özel anlamda sanata bakışı ve alana ilişkin çözüm...

SON YORUMLAR

Mehmet Konyali on GICIR GICIR
Bilgehan Oğuz on “ÖDÜL SİSTEMİ”
Rasim Aşın on “ÖDÜL SİSTEMİ”
Ikbal kaynar on 46’LI
Yuksel on HIDIR DAYI
Gülbahar Yılmaz on ABU
Mustafa Düzgün on İZLER
B.Nur Erkoç on İZLER
Nur Erkoç on ASKIDA EKMEK
Özgür BAŞKAYA on #YargıtayTahliyeEt
Prof. Dr. İbrahim Bozkuş on HAŞHAŞ GAZETESİ VE KAYMAKAM ABDÜLKADİR AKSU
Ikbal kaynar on ŞİİRİM ISITIR SENİ
gulhan genc on ASKIDA EKMEK
Perihan sever dirican on BOŞ EV
Rafet Canpolat on BOŞ EV
Atilla IŞIK on BOŞ EV
Deniz on BOŞ EV
Arif Sürücü on ASKIDA EKMEK
Perihan sever dirican on ASKIDA EKMEK
Neslihan Sultan on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Neslihan Sultan on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Neslihan Sultan on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Neslihan Sultam on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Gökhan GURBETOĞLU on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Gürel SÜRÜCÜ on HAYIR BABA TÜRBESİ
İlter koçak on HAYIR BABA TÜRBESİ
Fikret Ökmen on GUNDİ
Perihan sever dirican on GUNDİ
Hatem on GUNDİ
Selim DURMUŞ on GUNDİ
Hüseyin Ceylan on BERBER  
Tacettin Mert on İŞÇİ
Tacettin Mert on AGORA MEYHANESİ
Gökhan GURBETOĞLU on ANNE ÖP DENİZİ
Songül on ŞİDDET
İsmet Çallıbay on ANNE ÖP DENİZİ
Erdem KAYA on İKİ ARADA BİR DEREDE
Gürel Sürücü on ŞİİRE DAİR ÖNERİLER (2)
Hulusi keleş on AYRIK OTU
Gürel on AYRIK OTU
Mehmet İşbitiren on AYRIK OTU
Bir amatör futbolcu on AMATÖR TİYATROCULARIN DRAMI
Hasan GÜL on KUTSAL EKMEK