9 C
İstanbul
Pazartesi, Temmuz 26, 2021
Ana Sayfa Edebiyat Deneme SANATÇININ AÇTIĞI KAPI

SANATÇININ AÇTIĞI KAPI

Neydi şiir;

Umut mu?

Sevda mı?

Doğa mı?

İnsan mı?

Evren mi?

Sorumluluk mu?

Anlamak mı?

Duyumsamak mı?

Peki sanat neydi?

Sanat, dünyayı anlamak için sanatçının açtığı yoldu.

Yani her şey gibi sanat da aslında emekti.

Peki nasıl anlatılacaktı?

“halklar hapisanesi

siyah

yok artık

beyaz da

ikisini karıştırıp

kırmızı yaptılar hayatı

görmüyor, duymuyor musunuz

ebemkuşağına vurulan şakırtısını

tse damgalı asma kilitin?!” diyor ya şair Nevzat Oğuz… ne kadar gerçekçi anlatıyor, önümüze konulan bu sahte yaşamı.

Rodin / Düşünen Adam
Rodin / Düşünen Adam

Şimdi bize, sanat güzeli anlatır derler ve eklerler, ‘güzel neydi?’ diye.

Güzel; umuttu, sevdaydı, doğaydı, insandı,evrendi, sorumluluktu, anlamaktı, duyumsamaktı yani güzel, insandan yana, iyiden, sevgiden, umuttan yana olandı.

“umut
ötede öleyazıyor
şamataya sokuldu söz
suskuyu sulayarak
göveriyor anlam” diyen şair Aziz Kemal Hızıroğlu da sözcüklerle, yaşamın fotoğrafını çekip bize göstermiyor mu gerçeği?

İşte sanatın bu tözünü kavramadan da bir sanat eseri yaratmak, mümkün değildir. Çünkü insan, yaşadığı toplumda ki kavramları içselleştiremediği müddetçe, gerçek sanat eserini de yaratması mümkün değildir.

Gustav Klimt – Öpüş

Şunu unutmamalıdır ki sanatçı da bir insandır ve yaşadığı toplumun bir parçasıdır. Toplumdan uzak bir sanatçı, sanatçı olamaz. Sanatçı toplumunun, aynasıdır. Sanatçı, sanat eseriyle güzeli anlatır derken, kastımız, salt güzel değildir. Güzele ulaşılacak yoldur, amaçtır. Toplumun çelişkilerini okura, izleyene, bakana anlatmak, göstermektir sanatçının birincil amacı.

Söz konusu olan çocuğundur, ana:

Koru onu, dikil karşılarına,
Biz milyonlarca kişi
Savaşı yener miyiz?
Bunu sen bileceksin.
Bunu biz bilecek, biz seçeceğiz.
Bir de düşün ‘Yok! ‘ dediğini:
Düşün ki savaş geçmişin malı
ve barış taşıyor gelecekten.” diyen Bertolt Brecht savaşa karşı barışı savunduğu Çağrı adlı şiirinde, halkına da olması gerekeni anlatmıştır.

Goya / Mayıs’ın Üçü

Sanat, görülemeyeni göstermek, duyulamayanı duyurmak, anlaşılamayanı anlatmakla yükümlüdür. Bireysel olamaz, olmamalıdır da.

Sanat, dünyayı anlamak için sanatçının açtığı kapıdır.

Kapak Resmi; Pablo  Picasso – Guernica

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Önceki İçerikGAVUR KÖYÜ
Sonraki İçerikKIZIL ERİK FIRTINASI(*)

ÇOK OKUNANLAR

Karşılaşma

Konuştun mu Sait? Hani kimseyi beğenmiyordun? Hani korkaktı sana aklıselim ilerleyelim, diyenler. Şimdi karanlığa gönderdiklerine için yanıyor mu? Nasıl kıydın o küçücük kara gözlü kıza....

Söküm

Basında, Brezilya Donanması’na ait uçak gemisinin İzmir’deki bir gemi söküm tesisinde söküleceği, haberleri dolaşıyordu. 600 ton asbest içeren geminin yola çıktığı zamanlarda Cihat, aylardır...

KOD-29

    KOD-29      Yeni mekanıma yerleşip doğayı dinlerken, karnımın gurultusunu duydum. Anladım ki bu doğa kuş sesleri ve çiçek kokularıyla sürdürülebilir değil. Beyni...

Masal

Tuttum bir güle aşıladım ömrünü uzattım babamın çocuk kaldım çok kısacık eskiyen bahçelerinde nar rüzgarıyla çağıran Toroslar ardından tayların al alazında tuttum bir bülbülü ağladım sarıldım anamın ninnilerine.

SON YORUMLAR

Mehmet Konyali on GICIR GICIR
Bilgehan Oğuz on “ÖDÜL SİSTEMİ”
Rasim Aşın on “ÖDÜL SİSTEMİ”
Ikbal kaynar on 46’LI
Yuksel on HIDIR DAYI
Gülbahar Yılmaz on ABU
Mustafa Düzgün on İZLER
B.Nur Erkoç on İZLER
Nur Erkoç on ASKIDA EKMEK
Özgür BAŞKAYA on #YargıtayTahliyeEt
Prof. Dr. İbrahim Bozkuş on HAŞHAŞ GAZETESİ VE KAYMAKAM ABDÜLKADİR AKSU
Ikbal kaynar on ŞİİRİM ISITIR SENİ
gulhan genc on ASKIDA EKMEK
Perihan sever dirican on BOŞ EV
Rafet Canpolat on BOŞ EV
Atilla IŞIK on BOŞ EV
Deniz on BOŞ EV
Arif Sürücü on ASKIDA EKMEK
Perihan sever dirican on ASKIDA EKMEK
Neslihan Sultan on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Neslihan Sultan on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Neslihan Sultan on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Neslihan Sultam on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Gökhan GURBETOĞLU on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Gürel SÜRÜCÜ on HAYIR BABA TÜRBESİ
İlter koçak on HAYIR BABA TÜRBESİ
Fikret Ökmen on GUNDİ
Perihan sever dirican on GUNDİ
Hatem on GUNDİ
Selim DURMUŞ on GUNDİ
Hüseyin Ceylan on BERBER  
Tacettin Mert on İŞÇİ
Tacettin Mert on AGORA MEYHANESİ
Gökhan GURBETOĞLU on ANNE ÖP DENİZİ
Songül on ŞİDDET
İsmet Çallıbay on ANNE ÖP DENİZİ
Erdem KAYA on İKİ ARADA BİR DEREDE
Gürel Sürücü on ŞİİRE DAİR ÖNERİLER (2)
Hulusi keleş on AYRIK OTU
Gürel on AYRIK OTU
Mehmet İşbitiren on AYRIK OTU
Bir amatör futbolcu on AMATÖR TİYATROCULARIN DRAMI
Hasan GÜL on KUTSAL EKMEK