9 C
İstanbul
Cumartesi, Ağustos 13, 2022
Ana Sayfa Kitap DEVRİMCİ BİR MONAD: “SABAH KASİDESİ”

DEVRİMCİ BİR MONAD: “SABAH KASİDESİ”

DEVRİMCİ BİR MONAD: “SABAH KASİDESİ”

İsmet Alıcı’nın son şiir kitabı Sabah Kasidesi, Nitelik Kitap etiketiyle geçtiğimiz günlerde yayımlandı. Eserlerini toplumcu geleneğe bağlı kalarak veren Alıcı, bu kitabında da aynı damarın etkisindeki çizgisini kararlılıkla sürdürmekte.

Şair, kitabın girişinde esere ismini veren şiiriyle karşılıyor okuyucusunu. Hangi divanın sabahıdır bu kaside, bilinmez. Ancak şairin devam şiirlerinde izini sürdüğümüz sözler ve imgeler, yüzyıllardır süren bir mücadelenin tanıdık arzusuna götürüyor bizi.

Parsellenmiş atlaslar üzerinde, topraksız ve ülkesiz halkların benzer bir arzusu bu. Eşkıya söylencelerinin öznelerinde, efsane dağlarında yanan newroz ateşlerinde ya da idam edilmiş sarı tamburalarda somutlaşıyor bu arzu. Sabah Kasidesi, işte böyle bir arzunun anlatıcılığına soyunuyor.

İsmet Alıcı’nın şiirleri, gerçekçi perdeden okunan bir tiradı andırıyor. Tek bir hedefe mevzilenmiş ve tek bir rahimden doğmuş dizeler, şiirlere bölünüyor. Her bir şiir, egemenin tüm kabullerini yıkacak güçte.

Şair vurucu bir anlatım adına tekrir sanatına sıkça başvurmuş. Şiirlerinde konuşma diline yakın anlatımı ve yer yer kullandığı nidalar, kapitalizmin sanal anlam yığınları içerisine sakladığı sanatın devrimci özünü açığa çıkarıyor.

Kültür endüstrisinin parlak ve albenili giyitlerini giymeyi reddediyor Sabah Kasidesi’ndeki şiirler. Hâkim sınıfın tüm gerçekliğini kıracak bir çıplaklık, şairin bilinçli bir tercihi. Safını belirlemenin verdiği berraklıkla şiir ilmek ilmek örülmeye çalışılıyor.

Alıcı, bir röportajında, sanatta” star” sistemine karşı olduğunu dile getirmiş, sanat eserlerinin yarıştırılamaz nitelikte olduğunu ve sanatın devrimci karakteri gereği dayanışmayı temel alması gerektiğini vurgulamış. Şairin bu savunuları, Sabah Kasidesi’ni oluşturan şiirlerinde ete kemiğe bürünmekte. Kolektif hareketi esas alan ilerleme, şiirlerin odak noktasına oturtulmuş durumda.

Şairin eserini oluştururken tek bir izleği ele alarak ilerlediğini söylemek, haksızlık olacaktır. Örgütlü bir başkaldırının tema olarak belirlendiği eser, barındırdığı şiirlerle aynı amaca dönük çeşitlenerek birçok konuya değiniyor.  Aşk, çocukluğa özlem, modern topluma yönelik eleştiriler ve bireyin sömürü düzeninde içine düştüğü karamsarlık, bu konulara örnek olarak gösterilebilir.

Egemenlerce yazılmış bir belleğin yaratığı şeylerin üzerine gidiyor Alıcı, “Ne Anlatır Size Cizre” şiirinde. Tekrarlanan işgallerin provasını izletiyor okuyucusuna, katledilmiş yığınlarla beraber. Mitolojilerden muğlak bir gerçekliğe geçişte kafatasları, ulus devlet paradigmasının üzerine dikiliyor. Mısır ve Cizre, aynı mezarda birleşiyor.

mısır’ı işgal eden romalılar / her yeşili tuzlamış, derler / kulakları parçalarken zafer davulları / ölüler ülkesine dönmüş mısır. / ne anlatır size cizre?

 Sabah Kasidesi, kültür endüstrisi ve bu endüstriden varlık kazanan otoritelere karşı inşa edilecek devrimci bir estetiğin örneklerinden olmaya aday.

Okuyanı bol olsun.

                                                                                                     Emir ERTAŞ

 

Şair İsmet ALICI
Sabah Kasidesi
– Şiir

Nitelik Kitap
Yayın Tarihi: Nisan 2022
ISBN: 978-625-00-0646-7
Dil: Türkçe
Sayfa Sayısı: 144
Cilt Tipi: Karton Kapak
Kağıt Cinsi: Kitap Kağıdı
Boyut: 13.5 x 21 cm

 

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

ÇOK OKUNANLAR

Başak Canda ile…

https://youtu.be/kUiQBFQ-MA0 “Devrimci gerçekçilik” ve Maya Kültür Sanat Kolektifi hakkındaki sorulara cevaplar bulabileceğiniz, sevgili Başak Canda’nın Mustafa Güçlü ile gerçekleştirdiği söyleşiye buradan ulaşabilirsiniz…

GERÇEKÇİ OLMAYA YENİ BİR TAVIR, YENİŞEHİRDE BİR ÖĞLE VAKTİ

Bu yazımda Sevgi Sosyal’ın Yenişehirde Bir Öğle Vakti romanını değerlendirmeye çalışacağım. Romana baktığında kısa bir roman görünse de (iki yüz sayfa kadar) yinede bu...

Bir Bildirge Denemesi: Devrimci Gerçekçilik

Sanatta, tarihsel aralıklarda kesintiye uğramış olan insanlaşma estetiğinin deneyiminden filizlenen kültürel alana ilişkin topluca, yeni bir inşa hareketini başlatmak gerekir. Edimsel olgularla desteklenen sınıf...

“M A Y A”

Eylül ayında çıkaracağımız “Maya" kültür sanat dergisine yazı ve ürünlerinizle desteklerinizi bekliyoruz. İki ayda bir çıkaracağımız çevrimiçi dergimizin ilk sayısının dosya konusu "Sol ve Kültür...

SON YORUMLAR

Ikbal kaynar on SALİH BOLAT VEFAT ETTİ
Mehmet Konyali on GICIR GICIR
Bilgehan Oğuz on “ÖDÜL SİSTEMİ”
Rasim Aşın on “ÖDÜL SİSTEMİ”
Ikbal kaynar on 46’LI
Yuksel on HIDIR DAYI
Gülbahar Yılmaz on ABU
Mustafa Düzgün on İZLER
B.Nur Erkoç on İZLER
Nur Erkoç on ASKIDA EKMEK
Özgür BAŞKAYA on #YargıtayTahliyeEt
Prof. Dr. İbrahim Bozkuş on HAŞHAŞ GAZETESİ VE KAYMAKAM ABDÜLKADİR AKSU
Ikbal kaynar on ŞİİRİM ISITIR SENİ
gulhan genc on ASKIDA EKMEK
Perihan sever dirican on BOŞ EV
Rafet Canpolat on BOŞ EV
Atilla IŞIK on BOŞ EV
Deniz on BOŞ EV
Arif Sürücü on ASKIDA EKMEK
Perihan sever dirican on ASKIDA EKMEK
Neslihan Sultan on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Neslihan Sultan on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Neslihan Sultan on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Neslihan Sultam on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Gökhan GURBETOĞLU on ÖZLEDİĞİM ÇINAR ALTI
Gürel SÜRÜCÜ on HAYIR BABA TÜRBESİ
İlter koçak on HAYIR BABA TÜRBESİ
Fikret Ökmen on GUNDİ
Perihan sever dirican on GUNDİ
Hatem on GUNDİ
Selim DURMUŞ on GUNDİ
Hüseyin Ceylan on BERBER  
Tacettin Mert on İŞÇİ
Tacettin Mert on AGORA MEYHANESİ
Gökhan GURBETOĞLU on ANNE ÖP DENİZİ
Songül on ŞİDDET
İsmet Çallıbay on ANNE ÖP DENİZİ
Erdem KAYA on İKİ ARADA BİR DEREDE
Gürel Sürücü on ŞİİRE DAİR ÖNERİLER (2)
Hulusi keleş on AYRIK OTU
Gürel on AYRIK OTU
Mehmet İşbitiren on AYRIK OTU
Bir amatör futbolcu on AMATÖR TİYATROCULARIN DRAMI
Hasan GÜL on KUTSAL EKMEK